نوشابه های گازدار یا معجون قندی

 15 نوامبر 2016- تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد بیش از نیمی از نوشابه های گازدار فروخته شده در سوپرمارکت های بریتانیا حاوی قندی بیش از مقدار مجاز مصرف روزانه‌ ی افراد است. این مطالعه نشان داد 55 درصد از این نوشابه ها در هر قوطی حاوی 12 قاشق چایخوری شکر هستند که معادل با 52.8گرم شکر می باشد که 22.8گرم بیش از حداکثر مقدار توصیه شده‌ی مجاز مصرف قند برای افراد بالغ است.

نتایج این تحقیق در مجله‌ی BMJ Openمنتشر شد. در میان 169 نوشابه‌ی قندی که توسط محققان بررسی شد، محصولات کولا دارای بالاترین مقدار شکر بودند.

 در مجموع 91 درصد از نوشیدنی‌های گاز دار مورد بررسی قرار گرفتند که از میان آنها باید بر روی نوشابه‌های dandelion and burdock، elderflower،orange and lemonadeبر چسب هشدار قرمز به دلیل وجود مقدار قند بسیار زیاد، نصب شود.

 محققان تخمین زده‌اند که 73 درصد از نوشابه‌های گازدار حاوی قندی بیش از مقدار مجاز مصرف قند روزانه برای کودکان می باشند، بحث در مورد کاهش قند در نوشابه‌ها همچنان در پارلمان انگلیس ادامه دارد، زیرا دولت بعنوان اولین تلاش برای مقابله با بحران چاقی دوران کودکی در ماه اوت گذشته، سیاست های جدید خود را اعلام کرد.

طرفداران اقدام در برابر شکر، خواهان مشارکت بیشتر صنعت در اجلاس ماه گذشته ی این کمپین شدند، کاهش 20 درصد از مواد قندی تا سال 2020 در این اجلاس پیشنهاد شد.

علاوه براین طرح، انتظار می‌رود اصلاح ترکیب نوشابه های قندی و مالیات جدید بر نوشیدنیهای قندی در سال 2018 به اجرا در آید.

محصولاتی با بیش از 8 گرم قند در هر 100 میلی لیتر مشمول نرخ بالاتری از مالیات نسبت به محصولاتی با 5 گرم قند درهر 100 میلی لیتر خواهند شد.

 اخذ مالیات از صنعت نوشابه سازی می‌تواند سبب کاهش چشمگیر شکر در محصولات این کارنجات نسبت به اقدامات داوطلبانه شود. هفته‌ی گذشته شرکت تسکو اعلام کرد که مقدار شکر را در نوشیدنی‌های غیر الکلی خود کاهش داده است.

مدیر کمپین اقدام برعلیه قند در ماه گذشته، گفت: محدودیت‌های بیشتری در بازاریابی و تبلیغ محصولاتی با مقادیر زیاد قند، در کنار اخذ مالیات و جریمه، برای مبارزه با موج رو به افزایش چاقی و دیابت نوع 2 باید انجام شود.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/sugar-over-daily-limit-found-in-more-than-half-of-fizzy-drinks-94675874.html